בשבוע החג וחול המועד פסח שהסתיימו ממש עכשיו, שוב נתקלנו בפקקים ובבעיות חניה באזורי התיירות. בכל חג וחג אנו שבים ושואלים את עצמנו - האם יש מספיק מקומות חניה באזור התיירות בחוף הצפוני?
את התשובה לשאלה אפשר לחפש בשני מישורים:
המישור הפורמלי - האם מספר מקומות החניה הציבוריים עומד בתקן, והמישור הלא פורמלי - האם בפועל אנחנו מוצאים היכן לחנות?
כדי לתת מענה במישור הפורמלי, כלומר - האם מספר מקומות החניה באזור התיירות בחוף הצפוני עומד בתקן החניה, ערכה החברה לפיתוח חוף אילת בשנת 2006 סקר חניה מקיף בשני אזורים, המסומנים על גבי התצלום הבא:
והנה גבולות אזורי הסקר בהגדלה, ויותר מדוייק:
אזור מס' 1 - בית הגשר, סובב פארק אופירה וסביבתם:
אזור מס' 2 - רצועת החוף והמלונות ממזרח לגשר קול ועד הדופן המערבית של מלון דן:
ומה מצאנו בסקר?
באזור מס' 1 - תקן החניה דורש שיהיו 569 מקומות חניה ציבוריים (לפי ייעודי השטחים: חוף ים - 9,000 מ"ר, שוק רוכלים - 778 מ"ר, מסחר בפארק אופירה - 2,190 מ"ר, ולכל ייעוד יש תקן חניה משלו).
בפועל - קיימים רק 483 מקומות חניה, ועקב הקמת שוק הרוכלים ע"י העירייה על מגרש 40 ב' בוטלו עוד 64 מקומות.
כלומר - כיום קיימים בפועל רק 419 מקומות חניה ציבוריים וחסרים 150 (!)
מה עושים?
ביצענו בדיקה ראשונית של יתכנות תכנונית לתוספת מקומות חניה בשטחים הקיימים, ובדיקתנו מראה כי ניתן להוסיף 157 מקומות חניה (כלומר - שנהיה בעודף של 7 מקומות בהתייחס למספר הנדרש בתקן החניה).
למרות שדוח זה הועבר על ידינו לעיריית אילת לפני קצת יותר מ- 3 שנים, לא ידוע לנו על פעולות תכנוניות כלשהו שננקטו או הוזמנו ע"י העירייה כדי להוסיף מקומות חניה באזור זה.
כלומר - כיום יש מחסור חמור במקומות חניה ציבוריים באזור מס' 1 (בית הגשר, סובב פארק אופירה, שוק הרוכלים, הטיילת, חוף הים).
לעומת זאת, באזור מס' 2 - תקן החניה דורש שיהיו 522 מקומות חניה ציבוריים (לפי ייעודי השטחים: חוף ים 10,000 מ"ר ומועדון השיט 1,000 מ"ר). בפועל קיימים 718 מקומות חניה ציבוריים, כלומר קיים עודף של 196 מקומות. אציין שבספירה זו לא נכללו מקומות החניה על חוף הים בסמוך למועדון השיט שכן אין להם כל מעמד חוקי.
תשאלו - איך זה שאין לנו היכן לחנות בחגים כשאנחנו מגיעים לאזור מס' 2, ליד מלונות ישרוטל למשל?
שני דברים קורים:
דבר ראשון - כל עם ישראל מגיע עם מכוניותיו לאילת. אורחי המלונות וגם עובדי המלונות תופסים את כל מקומות החניה הציבוריים, שכן החניה הפרטית שבתחום בתי המלון עצמם תפוסה לחלוטין (וחניה זו הוקמה הוקמה, במקרה הטוב, על פי גודל החניה הנדרש בתקן החניה העירוני).
כאן אנו רואים שתקן החניה הפורמלי אינו מתאים לצורכי החניה בתקופות שיא בתיירות. האם יש לשנות את תקן החניה ולהתאימו לצרכים בתקופות שיא? שאלה שאני משאירה פתוחה בשלב זה.
דבר שני - אנחנו האילתים קצת מפונקים, בואו נודה: אנחנו רוצים לחנות הכי קרוב ליעד. אני רוצה לספר לכם שמגרש החניה שנמצא מצפון למלון המלך שלמה היה כמעט ריק רוב ימות החג, מנסיון אישי. מי שהיה מוכן להשלים עם הליכה רגלית של 50-100 מ' (ממש לא נורא, נכון?) לא נתקל בבעיית חניה.
אני מקווה שהצלחתי להבהיר כמה עובדות על החניה באזור התיירות.
ואסיים בשאלה:
מדוע צריכים תיירי סוף השבוע באילת לדאוג לתשלום עבור החניה או לשלם קנסות? בתל-אביב, שהיא עיר תיירות לא פחות גדולה מאילת, לא צריך לשלם עבור חניה בסופי שבוע... האם ההכנסה העירונית מקנסות החניה בסופי שבוע מתאזנת עם האינטרס העירוני לקדם בברכה את תיירות הפנים?
להשתמע בשבוע הבא - ואתם מוזמנים להגיב בתיבת התגובות למטה.




רציתי להעיר שמאוד יפה העיצוב החדש.
השבמחקהאם תוכלי לתת מספר טיפים להקמת בלוג ברשת?
ת.מ.
מילים כדרבנות!
השבמחקאשמח לדעת האם יש דרך חוקית לעצור את התקדמות הקמת: ''שוק הרוכלים מס' 2"?
מורי.
אכן בעיה חריפה בחגים
השבמחקאכן בעייה חריפה בחגים! תקן החניה ארכאי ולא מתאים. הבעיה שבאזור הפעיל אין שטחים לתוספת חניה
השבמחקלא נעים לומר אמת
השבמחקהאחריות על תכנון החניות באיזור התיירות נמצא בידי החברה לפיתוח חוף אילת, לאורך קיומה של החברה לא היו כל לחצים שהופעלו עליה, החברה היתה האחראית לביצוע החניות ובמקביל אחראית על ביצוע חניות פרטיות ואחרות באמצעות פיקוח על תכניות בניה שהוגשו(בתי מלון ועסקים אחרים), נערך גם סקר בשנת 1982 וגם ב-1965 (עם הקמת החברה),גם כיום יש לחברה לפיתוח חוף אילת את הסמכויות להעלות את הבעיה באמצעות ועדת בנין ערים מאחר וזה עדיין מנדט שלה.
באמת אין צורך לכתוב מב יש לעשות - צריך פשוט לעשות.....
אתה צודק - האחריות על תכנון החניה הציבורית באזור התיירות מצויה בידי חפח"א, וכשחפח"א צפתה את המצוקה היא הקימה מתקציב הפיתוח שלה שני מגרשי חניה גדולים לטובת הציבור על מגרשים שאינם מיועדים לחניה בתב"ע אולם היו בשעתו פנויים - מגרש 26 ב' (בין מלון המלך שלמה להולידיי אין קראון פלאזה) ומגרש 40 ב' (בין בית הגשר למלון לאונרדו פלאזה, לשעבר שרתון מוריה).
השבמחקדבר נוסף - בשעתו הגישה חפח"א לעיריית אילת הצעה להקים חניון תת קרקעי מתחת לרחבה שבין קניון מול הים לבין מרכז פנינת אילת, כדי לפתור את מצוקת החניה של המגיעים לטיילת, ואף הועלתה הצעה לצאת במכרז BOT, כלומר - יזם יקים את הפרויקט ויפעילו לתקופה שתיקבע, ולאחר מכן תימסר החניה לעירייה להפעלה. לצערי - ההצעה נדחתה.
באשר לשינוי תקן החניה העירוני באמצעות פניה של חפח"א לועדה המקומית לתכנון ובניה - הדברים נעשו בעבר בפניה שלנו אל מהנדסי העיר השונים, וגם אל מהנדס העיר החדש חפח"א תפנה בעניין זה. חפח"א אינה פועלת בחלל ריק ועל דברים מסוג זה להתבצע בהסכמה.
ולסיום - נמשיך לעשות, וגם נמשיך לכתוב! איני רואה סתירה בין הדברים.
תגובה למורי:
השבמחק"שוק הרוכלים מס' 2", כהגדרתך, מוקם מבלי שמולאו כל הנחיות ועדת הערר וכל החלטות הועדה המקומית לתכנון ובניה, לפחות מהפן של הוספת מקומות חניה במקביל לפרויקט. יתכן שישנן עוד נקודות בהן העירייה אינה עומדת, אולם אין בידי את כל המידע. בשעתו' בעלי מלון שרתון מוריה עתרו כנגד כוונת העירייה להקים את השוק על מגרש 40 ב', אולם בועדת הערר הושגה פשרה אשר הקמת החניה היא חלק ממנה. היות והבעלות על המלון היא כיום בידי רשת פתאל, כנראה שהבעלים החדשים אינו סבור כי עליו להתעמת עם העירייה בנושא זה.אנחנו מבחינתנו הודענו על המחסור בחניה לכל הגורמים התיירותיים והמלונאיים הגובלים באזור, אולם אף אחד מהם לא התרגש יותר מידי.
לת.מ. אשר בקש/ה טיפים על הקמת בלוג ברשת - אסייע בשמחה. אפשר ליצור עמי קשר דרך האתר שלנו www.efdc.co.il
השבמחק